keskills_-Venedig-0144-578 keskills_-Venedig-0144-579

En gondol tur var ju själklar att uppleva då man en gång var i Venedig, man kunde hoppa på i stort sett var som helst, det fanns lediga gondoler lite överalllt. De började tidigt på morgonen, då var det mest större grupper med japaner som antagligen hade flera gondoler tillsammans som åkte efter varann. Vi startade från Markusplatsen, där en gondol station finns. Priset är fastslaget och det går inte att pruta, det var 90 € för 40 minuter, vill manåka senare på kvällen var det dyrare likaså om man vill njuta av musik och  det kallades då serenad gondol tur. Skulle ha varit helt trevligt att höra på O sole Mio, men den hörde vi ändå. Vackert och njutningsfullt var det.

keskills_-Venedig-0144-581 keskills_-Venedig-0144-582

Gondolerna är alla lite olika, endel mer andra mindre utsmyckade. Det finns idag 405 gondoler i Venedig, inte så många jämfört med på 1800 talet då det fanns 10 000 st. På den tiden fanns det inte så många broar och gondolerna fungerade som färjor mellan öarna. Det finns reparationsverkstad för gondoler på Dorsoduro, en stadsdel i Venedig. Vi var utanför och tittade där en annan dag. Att bygga en gondol behövs åtta olika träslag till. det är både kostsamt och invecklat hantverk. Gondolen består av 280 olika delar. Gondolen är 11 m lång och 1,42 m bred och kostar 25 000 €

Åker under Suckarnas bro, en av världens mest berömda bro. Den är från 1600 talet och leder till fängelse hålornai Dogepalatset. Det sägs att bron fick sitt namn efter att fångarna lär suckat när dom för sista gången såg en skymt av himlen och havet

keskills_-Venedig-0144-586 keskills_-Venedig-0144-587 keskills_-Venedig-0144-588

Vår gondoliär berättade längs vägen vad vi åkte längs, en gondoliär har ingen skyldighet att berätta något alls. Man kan inte räkna med att man får en guidad tur.

Yrket gondoljär styrs av en guild, som ger ut ett begränsat antal licenser (425) beviljas efter perioder av utbildning och lärlingsutbildning, och en stor omfattande tentamen  , som testar kunskaper i venetiansk historia och sevärdheter, kunskaper i främmande språk, och praktiska färdigheter i hanteringen av gondolen  vanligtvis nödvändig i trånga utrymmen av venetianska kanaler. (Wikipedia)

keskills_-Venedig-0144-593 keskills_-Venedig-0144-594

Broarna var mycket låga på en del ställen.

keskills_-Venedig-0144-602 keskills_-Venedig-0144-603 keskills_-Venedig-0144-604

keskills_-Venedig-0144-613

En kyrka

Det kunde vara ganska trångt i kanalerna

keskills_-Venedig-0144-622 keskills_-Venedig-0144-623 keskills_-Venedig-0144-624

keskills_-venedig-0146-3 keskills_-venedig-0146-11 keskills_-venedig-0146-12 keskills_-venedig-0146-15 keskills_-venedig-0146-17 keskills_-venedig-0146-29 keskills_-venedig-0146-30 keskills_-venedig-0146-34 keskills_-venedig-0146-36 keskills_-venedig-0146-41 keskills_-venedig-0146-48 keskills_-venedig-0146-51 keskills_-venedig-0146-53 keskills_-venedig-0146-59 keskills_-venedig-0146-63

Tillbaka på Markusplatsen, det var absolut värt varje euro och mycket romantiskt och en upplevelse som man för alltid minns

 

 

Annonser