Nu har jag kommit igång med att bild behandla med Ligtroom 4, ett program jag haft ett halvt år, men som jag inte hunnit och orkat sätta mig in i. Fotograferade IR bilder i somras och det här är en av de första jag nu har behandlat.

Infraröd fotografering är en fotograferings metod som gör det möjligt att fotografera det infraröda ljus som ögat inte uppfattar. Kamerans sensor kan registrera det, det hindrar allt annat ljus än det infraröda. En vanlig system kamera fungerar utmärkt till den här sortens fotografering, men man behöver ett IR filter som man skruvar fast i objektivet. Lite svårt är det att fotografera då man inte ser någonting alls genom IR-filtret, så man måste fokusera först, sen skruva på filtret. Ett stativ måste man också använda, för det är långa slutar tider som används, 30 sek och uppåt beroende när man fotograferar.

Bilden man får är väldigt annorlunda, den är helt röd som orginal. Men med bildbehandling ändrar det till att grönt blir ljust eller vitt, himlen blir mörk och vatten blir svart. Det fixar man i Ligtroom eller Photoshop.

IR fotografering är som bäst på sommaren, nu börjar det bli bråttom om jag skall hinna fotografera mer Ir ännu i år.


Så här ser samma bild ut som orginal

