Andra kvällen på Runde var jag på en båttur runt ön, det var en fantasktisk kväll, fint väder och solen lyste vackert över bergen. Med på båten var också en grupp från Trondheim och en riktig sjöfågel expert, som berättade om de olika fåglarna. Man såg så enorma mängder fåglar, har aldrig varit med om något liknande. Lunne fåglarna simmade omkring i hundratal, men dom var kvicka och dök ner då vi kom närmare. Lite vågor var det och vips såg man inte dom alls i vågorna, lunnefåglarna är små och ser ännu mindre ut på havet.


Toppskarv och en mås


Enorma mängder fåglar i luften som tyvärr inte alls kommer fram så tydligt på bilden


Havssulans bon, ser man noga är bona byggda med olika snören och rep från fiskenät eller liknande. De är turkos eller orange färgade.Det ser ut att finnas mycket skräp i vattnena som blir till bo material


Det var inte alls någon blåsig dag och ändå yr vågorna upp mot berget, man kan inte ens föreställa sig hur det är en riktigt stormig dag


En säl dök upp

Som jag tidigare skrivit, om man vill uppleva något speciellt rekommenderar jag ett Runde besök. Maj månad lär vara en månad med mindre regn i Norge, jag hade otroligt tur med vädret. Han som körde båten sa att såna varma dagar som då var är det cirka 5 st i året där på Runde och jag hade turen att vara just då där.

