Runde i slutet av maj, från Ålesund är det 2 timmars väg. Jag bodde på Christineborg gjesthus, ett riktigt bra ställe, utsikten var fin, personalen riktigt trevlig och god mat. Första kvällen då jag kom sent tillbaka fick jag så god fisk.
Vädret var det bästa tänkbara hade förberett mig för betydligt kallare. Var från morgon till kväll ute och vandrade på fjället, ibland mötte man någon men största delen såg man ingen alls.


Utsikten på väg mot fjället, man ser hur vägen slingrar sig uppför.Den värsta och tyngsta stigningen var direkt i början, den delen var asfalterad och hade räcke på sidan, speciellt nedför var det bra att hålla lite stöd från räcket, för det var otroligt brant.


En ungefärlig uppskattning på hur länge det var till de olika platserna, för mig tog det ca 1 timme från Christineborgs gjesthus upp till lundeura, men gjesthuset var en bit bort, det var i alla fall 15 min promenad.


Här var det grindar för fåren som betade


Här är det högt, utsikten var otrolig, man tappade nästan andan då man var framme.


Väldigt mycket fåglar, här är det havssulan och tretåig mås som häckar.


Måsarna var för långt borta för att få tydliga bilder, från land kom man inte heller närmare, men på båt turen såg man nog bättre. Men då var det i sin tur svårt att fotografera då det gungade.
En kikare är bra att ha med.


Jag var ute hela första dagen, vädret var så varmt och skönt, man skulle absolut behövt lite solkräm, som jag inte hade tänkt på. Hade frukt och mellanmål med som jag åt i väntan på att det skulle bli kväll och lunne fåglarna skulle komma. Somnade till och med en stund där ute i gräset.


Stegen ner till lunnebranten


Det fanns staket av varierande sort. Endel med lite hönsnät mellan, men väder och vind har säkert varit stor påfrestning för de var lite söndriga och såg inte alltför stabila ut. På många ställen saknades det helt och hållet.


På väg ner tillbaka, kvälls solen lyste på fåren och hela Runde var som ett sagolandskap, så otroligt vackert

Det blev mycket bilder och delar upp de i olika inlägg, bla båt turen, fåren och macro bilder.Det här var från första dagen, följande dag var jag också uppe på fjället hela dagen, gick då mot fyren.

